What up.


Φ

The beauty of you
Gives me my fortitude
Stronger than any dark cloud
Screaming out loud

The sky is lit up
Day will be richer than night
So dont think of yesterday
Its here and now

Jobbat hela dagen idag. Älskling kom och hämtade mig och vi åkte direkt till Heron City för att kolla på den nyaste Harry Potter filmen. Den var bra, men långt ifrån lika bra som alla andra. Det var så himla lite action.
nej ska sova, jobbar hela helgen med.

Från jobbet igår:

Kund: Jaha, hur går det här till då?
Irena: Vi tar ett av dina barn och du får pengarna direkt i handen.

HAHAHAHAHAHA
så jävla skön hon är alltså



Jag har insett att det kanske inte är så många som vet vad jag håller på med egentligen? Tänkte förklara lite kort för er nu.

Först och främst har ni ju deras (hemsida.)
Jag står i en galleria och främst delar ut flyers som skall locka kunder till det nystartade företaget som startades i September i år. Företaget startades i USA och har expanderat rejält på bara något år och finns nästan överallt. I stockholm har vi precis öppnat men finns redan på ungefär 11 ställen. Så det går fort.

När en kund väl kommer till mig så värderar jag deras guld, ger dom ett grampris och sedan får kunden själv avgöra vad denne vill göra. Om denne vill sälja guldet till mig så gör jag ytterliggare en värdering för att konstatera att det är guld rakt igenom föremålet. Vi lägger in guldet i datorn och ger sedan kunden pengarna direkt i handen.
Vårat koncept är alltså att vi finns tillgängliga för alla, man får kontanter direkt i handen. Vi har även ett sammarbete med polisen som kontrollerar allt vårat guld. Stenar och dylikt av värde som kunder väljer att skänka till oss, skänker vi sedan till välgörenhet. Guldet skickas till Barcelona där det smälts ner till guldtackor och sedan skickas till Dubai.
Vi återvinner alltså guld för att det skall kunna användas till att göra nya smycken utan att bryta upp flera ton mark och förstöra marken med tusentals olika kemikalier. För att få fram 12 gram guld måste man bryta upp över 1 ton mark. Ibland måste man flytta på hela byar för att komma åt det eller använda sig av dessa kemikalier. Vi gör alltså miljön en tjänst.

Vi använder oss av 4 olika test.
1. Magnet-testet - guld är ej magnetiskt.
2. Lupp-testet. En form av förstoringsglas för att kunna se stämplar.
3. Syra-testet. Vi använder oss av kungsvatten (saltpeterssyra och saltsyra) för att fastställa den exakta karatmängden i föremålet. Det kan vara stämplat 18 fast det i själva verket är 14, detta händer oftast utomlands.
4. Fil-testet. Man måste fila igenom smycket för att fastställa att det är guld rakt igenom och att det inte är pläterat guld. 


Lite kortfattat om det stora hela. Jag tycker vårat företag är strålande bra och jag älskar mitt jobb. Att vara utbildad Guldköpare är fan inte pjåkigt alltså. :)
KOM TILL OSS MED ERAT GULD!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0